ds. Robert-Jan van Amstel (Rotterdam-Alexander): ‘All you need is love’, n.a.v. 1 Johannes 4: 7-12 (NBV)

* ·Alle-Dag-Kerk, Middagpauzedienst 9 mei 2018· *

Ds Robert-Jan van Amstel (Rotterdam-Alexander)

All you need is love‘, n.a.v. 1 Johannes 4: 7-12 (NBV)

Introductie op de lezing uit de Bijbel:

We hebben net het lied van Huub Oosterhuis gezongen: “Zo vriendelijk en veilig als het licht.” Wat vooral haakt vanmiddag is dat ene zinnetje: “wil alle liefde aan uw mens besteden” in het derde vers. Terwijl het buiten op het Spui druk is met mensen, kom je hier in deze kerk. Dan zingen we en bidden we. Dat zinnetje komt uit je keel: “wil alle liefde aan uw mens besteden.” Dat hoor je niet in de krant of op de radio of in de reclame. Wel hier, in dit huis van God. Dat we God kunnen bidden om alle liefde aan de mens te besteden.
Misschien denk je van: ik kan wel wat liefde, licht of troost gebruiken. Of breng je hier vanmiddag je dank, je vreugde bij God. Hier hebben wij een adres, de God die liefde is.
We gaan meer lezen over zijn Liefde in 1 Johannes 4, vers 7 t/m 12 (NBV2004-vertaling)

Meditatie:

Beste mensen,

Onlangs zag ik een reclame op de televisie. Ik weet niet meer welk merk, volgens mij was het iets van boter op brood. Het engeltje Cupido met zo’n ongerepte babyface komt in beeld. Kraakwitte kledij. Vleugeltjes parmantig op de rug. Hij schiet zijn pijl af op de consument. Die wordt dan instant verliefd op het product waar reclame voor wordt gemaakt.
Het appelleert aan eigen ervaringen. Ik kan me voorstellen, dat u en jij ook zo’n ervaring hebben dat je verrukt raakt, haast verliefd op iets zo lekkers waar je hart van opspringt. En je kunt er geen genoeg van krijgen.
Die Cupido, dat engeltje, zien we ook vaak afgebeeld op kaarten die zo rond Valentijnsdag worden verstuurd. Opvallend is, of het nou in de reclame is of op zo’n postkaartje, hij wordt vaak afgebeeld met slechts één pijl. Vooral op die hele zoete kaarten zie je dan een rood hart op de punt zitten van de pijl. Schiet hij raak, nou maak je borst maar nat. Verliefd worden…
We zien zelden Cupido afgebeeld met twee pijlen. Want volgens de oude Griekse verhalen heeft Cupido twee pijlen: één die de mensen verliefd maakt en één pijl om mensen te doen haten. Deze godheid zaait verdeeldheid. De liefde van de terrorist voor een heilige zaak roept haat op bij de slachtoffers. De dief die lonkt naar je dure smartphone en van alles doet om daaraan te komen, roept de haat op van degene die is beroofd.

Wij mensen kunnen liefhebben en kunnen haten. Kunnen omhelzen en afstoten. Kennen volledige overgave en totale afkeer. Cupido zaait verdeeldheid. Menselijke liefde heeft altijd twee kanten.
De God in wie ik geloof, waar we vanmiddag van horen uit de prachtige eerste brief van Johannes, is de Ene, de éne Liefde, de ongedeelde, de ongerijmde, de onbevooroordeelde, de onwijze, de ongelooflijke, de onweerstaanbare Liefde voor mensen. Hij zaait geen verdeeldheid of drijft mensen uiteen.
De kracht van zijn Liefde is het licht dat iedere morgen weer verschijnt aan de horizon. De bron van alle leven op aarde is gegrond op zijn liefde voor het leven. Dus alle mensen kunnen liefhebben.

De briefschrijver en pastor Johannes is helemaal vol, tot in zijn vezels, geraakt door die hele stoere en niet-te-geloven geschiedenis, dat God uit liefde mens werd. “Wil alle liefde aan uw mensen besteden” – en dat dóet God.

God trekt een jas aan van vlees. Hij komt op ooghoogte van u, jou en mij. Zijn naam was Jezus Christus. Johannes had Hem meegemaakt in zijn doen en laten. Echt, wat een wonder. Waar ik dóór zou lopen als mens, stopt Hij en maakt een praatje. Wat een wonder als Jezus in je leven komt, je hart openbreekt, zoals Hij bij mij heeft gedaan.

Waar ik liever niet kom omdat anders mijn schoenen vuil worden, daar kwam Hij wel. Waar wij dachten: die is voorgoed dood, voorbij het Verhaal van Jezus. Hij  kwam tot leven. Wat Jezus deed was ongehoord: door zijn dood gaf God een zoen aan de wereld, verzoening. Door zijn opstanding is er vergeving. Jezus sprak over vergeving en Hij dééd het ook. Want alle mensen kunnen liefhebben.

Ongehoord, dwaas om te geloven in deze liefde, te midden van deze wereld die voortraast en voortdaast. Het kan allemaal mooi klinken in de kerk, maar waar is de liefde in de wereld dan? Waar is de liefde in mij? Ik zie die niet altijd…
God laat ons dan zingen zoals vanmiddag, laat ons bidden: “wil alle liefde aan uw mens besteden”. Een liefde dwars door alle dood.

Waar wij nogal weleens zeggen: “Ja, sorry. Vergeven en vergeten,” blijft toch dat andere stemmetje als een Cupido in ons hoofd “Hij/zij heeft me dat geflikt.” Of wanneer een bekende voetballer of een acteur iets opbiecht wat niet in de haak was, wil je hem best wel vergeven. Tegelijk blijft je hem of haar toch zien met wat hij/zij gedaan heeft. Wij mensen hebben daar een olifantengeheugen voor: we onthouden het meest wat er mis is met de ander.
God doet dat anders: Hij wil zijn liefde besteden aan de mens. Hij ziet je als zijn kind. Uit zijn liefde mag ik zeggen: “Papa, Abba, mijn God.” Bij God is vergeving en Hij komt er nooit meer op terug.
Die Jezus, deze Godmens, de Liefde in mensenhuid, leert ons anders kijken: zie je hoe de ander het doet? Ben je bereid om je eigen missers te erkennen? Kun je de ander een compliment geven en jezelf weleens goed in de spiegel bekijken?
Niet altijd even makkelijk en even leuk, dat geldt ook voor mij.

Dan zie ik mezelf in de spiegel: tsja, Robert-Jan, dat had je ook anders kunnen aanpakken of kunnen zeggen. God leert mij lief te hebben.
Laat ik een voorbeeld gebruiken. Ik woon pas in Rotterdam. Ik had me gedoucht. De badkamer was vol stoom. Alles beslagen. Ik dacht bij mezelf: ik teken een hart op de beslagen spiegel. Uiteindelijk droogt de badkamer en wordt beslagen spiegel weer helder.

Mijn kinderen gaan in bad. Er is weer stoom. De spiegel beslaat weer. En ja, daar zagen ze het: het door mij getekende hart. Gods liefde is niet altijd even zichtbaar. Maar blaas je even met je adem op de spiegel (hhhaaa), dan zie ik dat hart weer. Dan zie ik God weer die alle liefde aan de mens wil besteden. God is er. Nu ik nog.

Hier in de kerk vieren we op woensdagen, zondagen, feestdagen: “All you need is love”, ofwel: “All you need is God”; alles wat je nodig hebt, is God. Ik heb in mijn leven God leren kennen als een bron van kracht, troost, schoonheid. In zijn licht beweegt het leven, bewegen jullie, beweeg ik. We leven allemaal door de Liefde van God.
Hhháaa.

AMEN.